måndag 15 juni 2009

Minnen och busland

Idag kom jag att tänka på då jag brukade ägna mig åt att träna närtidsminnet. Det finns många metoder för att lättare komma ihåg. Att skapa associationskedjor innebär att länka en tanke till en annan. Kommer man att tänka på den ena saken, minns man automatiskt även det som man förknippat med detta.
Vill man vara säker på att minnas en viss sak, kan man associera det med en tanke, som man tror att man kommer tänka på ungefär då man behöver minnas det viktiga. Kommer man till jobbets fikarum och ser det tomma fruktfatet, minns man att man lovat köpa frukt. Men då är det försent. Man skulle köpt frukten igår, på väg hem. För att komma ihåg frukten i tid, ska man länka ihop tanken med det man kommer att tänka på när man går hem- t.ex. vad som ska hända i helgen.

Hur man nu än tror att minnet fungerar, så finns det ju en hel del rolig forskning kring det. Psykologen Endel Tulving gav en grupp studenter var sin identisk bunt med kort. Hälften ombeddes memorera så många ord som möjligt, medan de andra endast skulle sortera orden i passande kategorier. Det visade sig att den grupp som bara sorterat korten i egna kategorier, mindes lika många ord som de andra, som ansträngt sig för att minnas orden.
Martin sa en gång att han ser minnet som ett trassligt nystan. Trådar knyts ihop, och när man tänker på en sak minns man tio saker till, alla minnen länkar till varandra på ett sätt vi aldrig kan förstå. Samma ord kan text få personer att associera helt olika. Tivoli. Nu uppstår ett minne i dig. Det går såklart inte att ta för givet att jag får en liknande känsla av ordet tivoli.

Jag var förresten på ett lekland i helgen. Visst stod det utanför att åldern ska vara 2-10 år, men det hindrar väl inte mig och Henke från att gå in iallafall. Vi bad om det bara. Haha.




Minnen ”hänger upp sig” i varandra ganska lätt, så när man nästa dag traskar hemåt, tänker man på helgens roligheter. Då minns man automatiskt det tomma fruktfatet. För att träna minnen, använde jag även en metod som gick ut på att läsa två meningar ur en bok, och direkt upprepa dem rakt ur minnet. Sen fortsatte jag med tre meningar, fyra, fem, och övade på att omedelbart och utan fel, återge texterna. Jag lyckades minnas upp till 9 rader. Försök du med!

/Struttu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar